Ο κόσμος των premium βενζινοκίνητων συναντά εκείνο των ηλεκτρικών !
Τα μοντέλα «250 e»βασίζονται στο πάτωμα της Α-Class, με κινητήρα τοποθετημένο εγκάρσια και κίνηση εμπρός, είναι τα πιο προσιτά επαναφορτιζόμενα υβριδικά (PHEV) της MERCEDES BENZ .
Test drive:
Η Mercedes-Benz Α 250 e Sedan, όπου με το ίδιο κινητήριο σύνολο προσφέρεται τόσο στη χάτσμπακ A-Class, όσο και στις B, GLA, CLA και CLA. Με την τάπα της υποδοχής φόρτισης να είναι τοποθετημένη στο δεξί πίσω φτερό και ακριβώς ίδια σε εμφάνιση με εκείνη της βενζίνης, η οποία βρίσκεται στο αριστερό, χρειάζεται ένα αρκετά έμπειρο μάτι για να εντοπίσει τα διακριτικά EQ Power στα εμπρός φτερά και να αντιληφθεί ότι αυτή η A-Class μπαίνει στην πρίζα. Πολύ περισσότερες είναι οι αλλαγές που δεν φαίνονται, στο πάτωμα του αυτοκινήτου.
Τέσσερις επιλογές οδήγησης
Η τοποθέτηση μιας υγρόψυκτης συστοιχίας μπαταριών Li-ion 15,6 kWh κάτω από το πίσω κάθισμα επέβαλε τη μεταφορά του ρεζερβουάρ βενζίνης πιο πίσω και τη μείωση του όγκου του στα 35 lt (από 43). Εκεί, κάτω από το πορτμπαγκάζ, υπάρχουν επίσης οι on-board φορτιστές για εναλλασσόμενο (7,4 kW) και συνεχές ρεύμα (22 kW), οπότε για τις αποσκευές μένουν μόνο 345 lt, αντί για 420 της συμβατικής A-Class Sedan. Επίσης, όλα αυτά δεν αφήνουν χώρο για την εξάτμιση, η οποία φτάνει μόνο μέχρι τη μέση του αυτοκινήτου, με την απόληξή της κάτω από τα μπροστινά καθίσματα.
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο 4κύλινδρος 1.300άρης κινητήρας βενζίνης της A 200, με άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό, τούρμπο και απόδοση 160 PS και 250 Nm. Στην Α 250 e όμως έχει τη βοήθεια ενός ηλεκτρικού μοτέρ μόνιμου μαγνήτη με 75 kW (102 PS) και 300 Nm, το οποίο ενσωματώνεται στο 8τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και εκτελεί και χρέη μίζας. Οι 218 PS και τα 450 Nm (!) που αποδίδει ο παραπάνω συνδυασμός φτάνουν στους εμπρός τροχούς.
Ένωση δύο κόσμων
Η Α 250 e ξεκινά πάντα με το ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο επαρκεί για να την κινήσει μέχρι και με 130 km/h και δεν προβληματίζεται πολύ από το βάρος επιβατών ή αποσκευών. Εφόσον επιλέξεις το πρόγραμμα Electric, μπορείς μέσω των paddles στο τιμόνι να καθορίσεις το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας σε τέσσερα στάδια: D+, D, D- και D–.
Το D– επιτρέπει σε μεγάλο βαθμό την κίνηση με «ένα πεντάλ», όμως για πλήρη ακινητοποίηση πρέπει να πατήσεις φρένο, αφού σε χαμηλή ταχύτητα η ανάκτηση απενεργοποιείται. Ωστόσο, η βασική ρύθμιση ανάκτησης της Α 250 e είναι το έξυπνο πρόγραμμα D Auto. Με αυτό, η ένταση της ανάκτησης προσαρμόζεται κάθε στιγμή στις συνθήκες. Για παράδειγμα, μπορεί να ρολάρει ελεύθερα σε επίπεδο έδαφος, να ξεκινήσει να ανακτά ενέργεια πλησιάζοντας το προπορευόμενο όχημα και να ξανα ρολάρει για να διατηρήσει σταθερή απόσταση στη συνέχεια.
Άνεση και πρακτικότητα
Το σύστημα δουλεύει πολύ αποτελεσματικά, όμως χρειάζεται συνήθεια, αφού αρχικά δεν ξέρεις τι να περιμένεις ότι θα συμβεί όταν αφήνεις το γκάζι. Και στο πεντάλ του φρένου, που ούτως ή άλλως δεν είναι πολύ γραμμικό κατά τη μετάβαση από την ανάκτηση στο σύστημα πέδησης, προστίθεται μια επιπλέον μεταβλητή, οπότε συχνά βρίσκεσαι να φρενάρεις πιο απότομα απ’ ότι ήθελες. Από την άλλη, η ηλεκτρική αυτονομία της Α 250 e είναι από τις μεγαλύτερες που έχουμε δει σε PHEV. Με τον κλιματισμό μόνιμα ενεργό και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια στην οδήγηση, δύσκολα πέφτει κάτω από τα 50 km στην πόλη, ενώ με προσοχή μπορεί να ξεπεράσει τα 60. Υπάρχει πάντως και πρόγραμμα Battery level, το οποίο διατηρεί τη φόρτιση της μπαταρίας για αργότερα.
Η εμπλοκή του βενζινοκινητήρα, όταν απαιτείται, γίνεται με κάπως απότομο τρόπο, αφού με τη «μιζιά» οι στροφές του μπορεί να φτάσουν και τις 3.000 rpm. Λόγω της ησυχίας που επικρατεί μέχρι τότε η αλλαγή είναι έντονη, όμως η συνέχεια δεν διαφέρει σε σχέση με μια συμβατική Α-Class. Απλώς εδώ έχεις στη διάθεσή σου κάτι παραπάνω από χορταστική δύναμη. Επαρκεί για να υπερνικήσει τα περίπου 300 kg παραπάνω από μια Α 200 Sedan –με τη μπαταρία να αντιστοιχεί στα μισά από αυτά– και να εξασφαλίσει ρυθμό επιτάχυνσης που παραπέμπει σε GTi προηγούμενης γενιάς.
Η απόκριση του μοτέρ και η αμεσότητα του kickdown του κιβωτίου μπορούν να καθοριστούν με τα προγράμματα του Dynamic Select: Eco, Comfort, Sport ή Individual. Όμως η ανάκτηση ενέργειας γίνεται σε κάθε περίπτωση με το αυτόματο πρόγραμμα D Auto, χωρίς δυνατότητα επιλογής συγκεκριμένου επιπέδου, που σαφώς και θα ήταν ευπρόσδεκτη.
Υβριδική, όχι διαφορετική
Παρότι πρόκειται για έκδοση AMG Line, αυτή η Α 250 e διατηρεί την έμφαση που δίνει κάθε A-Class Sedan στον τομέα της άνεσης. Περνά ξεκούραστα από τις ανωμαλίες των αστικών δρόμων και μόνο το πιο έντονο βουητό σε τραχιά άσφαλτο σου θυμίζει ότι πατά σε ζάντες 18″. Σε υψηλή ταχύτητα το πάτημα είναι όσο σταθερό περιμένεις, παρότι η ανάρτηση επιτρέπει κάποιες τάσεις πλεύσης στις έντονες αλλαγές οδοστρώματος.
Πιο έντονη, σε σχέση με μια συμβατική Α 200 AMG LINE, είναι η διαφορά σε δρόμους της περιφέρειας. Η Α 250 e Sedan, η οποία διατηρεί τον ημιάκαμπτο άξονα των πιο προσιτών εκδόσεων, εμφανίζει ένα ήπιο οδηγικό προφίλ, με πιο νωθρές αντιδράσεις του πλαισίου και λιγότερο ακριβές τιμόνι. Παραμένει φιλική στο όριο, όμως η μεγαλύτερη κλίση και η ευκολία με την οποία εξαντλείται η πρόσφυση των εμπρός τροχών σε γλιστερή άσφαλτο, είτε λόγω αδράνειας είτε αν περάσεις νωρίς στο γκάζι, σου θυμίζουν ότι προτιμά την ήρεμη οδήγηση. Τον ταξιδιάρικο ρυθμό που αρμόζει στο κορυφαίο επίπεδο άνεσης που προσφέρει.
Εσωτερικό
Στην καμπίνα, λίγα πράγματα φανερώνουν πως οδηγείς την έκδοση PHEV. Μόνο λεπτομέρειες όπως η ένδειξη για το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας στο καντράν, ή το καλοσχεδιασμένο γραφικό για τη ροή της ενέργειας στο infotainment. Το οποίο παραμένει ένα από καλύτερα συστήματα της αγοράς σε δυνατότητες, ευχρηστία και εντυπωσιασμό –όμως οι δύο οθόνες 10,25″ χρεώνονται έξτρα και στην Α 250 e. Τα υλικά είναι προσεγμένα, η συναρμογή αφήνει περιθώριο για παράπονα μόνο στην κονσόλα δαπέδου και οι χώροι είναι όσο καλοί θα περίμενες από ένα σεντάν τέτοιου μεγέθους –πέρα από τα λίτρα που έχουν χαθεί από το πορτμπαγκάζ.
Θυσιάστηκαν όμως για καλό σκοπό: Η κατανάλωση είναι εντυπωσιακά χαμηλή, αφού δύσκολα θα ξεπεράσει τα 4 lt/100 km με καθημερινή φόρτιση. Η οποία ολοκληρώνεται σε λιγότερες από δύο ώρες συνδέοντας το στάνταρ καλώδιο σε Wallbox ή άλλο φορτιστή AC, και φτάνει το 80% σε λιγότερο από 30’ σε ταχυφορτιστή DC. Τίποτα από αυτά δεν είναι απαραίτητο, αφού κάθε βράδυ μπορείς να φορτίζεις την Α 250 e σε συμβατική πρίζα, σε 8-10 ώρες. Αδιαφορώντας για τη φόρτιση, η κατανάλωση στην πόλη θα κυμανθεί γύρω από τα 8 lt/100 km, ενώ στο ταξίδι θα ζητήσει περίπου 6,5 lt/100 km ταξιδεύοντας με 130 km/h.
Προδιαγραφές
Τα €46.770 της Α 250 e Sedan είναι λογικά για τα δεδομένα των PHEV. Ένα πολυτελές αλλά αρκετά διακριτικό σεντάν, το οποίο είναι ταυτόχρονα καθημερινό όχημα πόλης μηδενικών ρύπων, αλλά και άνετος, γρήγορος δρομέας μεγάλων αποστάσεων. Η απόκτηση της A-Class μπορεί να γίνει και με επιδότηση από το κράτος μέσω του προγράμματος ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ.