phone_icon 210 97.07.047 mail_icon info@taxikladis.gr map_icon Λεωφόρος Βουλιαγμένης 291, 172.36, Άγιος Δημήτριος

Volvo: Τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης

20 Ιουλίου 2015
xc90_safety_A640

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η κίνηση των οχημάτων χωρίς τη συμμετοχή οδηγού. Τα στελέχη της Volvo απάντησαν στις σχετικές ερωτήσεις του www.NewsAuto.gr. Παράλληλα αποτελεί μία «κούρσα» ανάμεσα στους κατασκευαστές, ώστε να παρουσιάσουν πριν τα τέλη της δεκαετίας ένα αξιόπιστο σύστημα αυτόνομης οδήγησης υπό όλες τις συνθήκες, χωρίς να κοστίζει υπερβολικά.

H Volvo παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα για τα περάσει τη σχετική τεχνολογία στα αυτοκίνητα παραγωγής. Το πρόγραμμα «Drive Me» προβλέπει την κυκλοφορία υπό πραγματικές συνθήκες 100 αυτόνομων Volvo XC90 στην πόλη του Γκέτεμποργκ από το 2017 έως την άνοιξη του 2019. Τα αυτοκίνητα θα «οδηγούν» πελάτες της σουηδικής μάρκας, οι οποίοι θα επιλεγούν με βάση ορισμένα κριτήρια, όπως η διαδρομή από την οικία έως το χώρο εργασίας τους να συμπίπτει με αυτή που θα επιλέξει η Volvo (θα έχει μήκος 50 km). Μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί η προεργασία της Volvo με τους νομοθέτες, τη δημοτική αρχή του Γκέτεμποργκ και τον οργανισμό υποδομών. Η κυκλοφορία τέτοιων αυτοκινήτων σε ευρεία κλίμακα εκτιμάται να συμβεί γύρω στο έτος 2020.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η αυτόνομη οδήγηση είναι κάτι το περίπλοκο. Το τεχνολογικό κομμάτι περιλαμβάνει τη συγκέντρωση άπειρων δεδομένων από τις κάμερες και τους αισθητήρες: Κίνηση άλλων οχημάτων-ποδηλάτων-πεζών, έργα στο δρόμο, μειωμένη ορατότητα λόγω καιρικών συνθηκών κλπ. Στη συνέχεια ο υπολογιστής θα πρέπει να επεξεργάζεται τα πιθανά σενάρια σε σχεδόν μηδενικό χρόνο και να καθορίζει τη «συμπεριφορά» του αυτόνομου οχήματος.

Υπάρχουν όμως αμέτρητες απορίες. Ποιος θα ευθύνεται σε περίπτωση ατυχήματος με εμπλοκή αυτοκινήτου χωρίς κάποιος να κρατά το τιμόνι; Τα δεδομένα από το μαύρο κουτί θα είναι απόρρητα ή διαθέσιμα στις αρχές;

Τα στελέχη της Volvo απάντησαν σε δεκάδες ερωτήσεις μέσω live chat, ορισμένες εκ των οποίων έθεσε το NewsAuto.gr. Ας δούμε λοιπόν τι μας είπαν για ορισμένα καίρια ζητήματα:

Πότε θα ενεργοποιείται η αυτόνομη οδήγηση;

Τα XC90 Drive Me θα είναι σαν τις συμβατικές εκδόσεις μόνο που στις «αυτόνομες ζώνες», π.χ. σε έναν αυτοκινητόδρομο, ο οδηγός θα μπορεί να επιλέξει την πλήρως αυτόνομη λειτουργία και ο ίδιος να διαβάζει εφημερίδα ή να μιλά στο κινητό του. Αν το σύστημα διαγνώσει ακραία καιρικά φαινόμενα (όπως χιονόπτωση ή ισχυρή βροχόπτωση) τότε θα επιστρέφει τον έλεγχο του οχήματος στον οδηγό.

Θα λειτουργεί το σύστημα και εντός των πόλεων;

Τα πιλοτικά XC90 θα λειτουργούν αυτόνομα αρχικά στους αυτοκινητόδρομους, σε ένα πιο ελεγχόμενο δηλαδή περιβάλλον: Δεν έρχονται οχήματα από την αντίθετη κατεύθυνση, δεν υπάρχουν πεζοί ή ποδηλάτες. Το επόμενο στάδιο θα είναι η χρήση των αυτόνομων οχημάτων σε αστικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο.

Από πόσα ραντάρ αποτελείται το σύστημα Drive Me;

Το σύστημα είναι περίπλοκο και περιλαμβάνει 7 ραντάρ. Ένα που «κοιτάζει» μπροστά, τέσσερα περιμετρικά (ένα σε κάθε γωνία του αυτοκινήτου) και δύο πίσω. Τα δύο τελευταία βοηθούν στην αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας. Υπάρχουν επίσης 7 κάμερες αλλά και 12 αισθητήρες υπερήχων για να διαπιστώνεται με ακρίβεια η απόσταση οχημάτων και πεζών.

Η τεχνολογία θα μπορεί να διαπιστώσει αν ένας πεζός θέλει να διασχίσει το δρόμο ή απλά περιμένει στη διάβαση;

Το σύστημα αισθητήρων οφείλει να είναι εξαιρετικά ακριβές, ώστε να ανιχνεύει ακόμη και αντικείμενα που δεν βρίσκονται συχνά στο δρόμο: π.χ. ένα ελαστικό φορτηγού ή ένα δέμα που έχει πέσει από κάποιο βαν. Το αυτόνομο όχημα θα πρέπει επίσης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τη θέση του στο δρόμο, ακόμη και σε σημεία χωρίς σήμα GPS, όπως μέσα σε ένα τούνελ.

Υπάρχει κίνδυνος εξωτερικής παρεμβολής; Π.χ. από χάκερς;

Τα πρωτότυπα αυτόνομα οχήματα της Volvo έχουν σύνδεση με το διαδίκτυο, οπότε είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει ασφαλής επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων συστημάτων και το ανοικτό internet να μην επεμβαίνει στα βασικά συστήματα του οχήματος. Θα τοποθετείται τείχος προστασίας (firewall) για απόκρουση κακόβουλων ενεργειών.

Τι θα συμβεί σε περίπτωση π.χ. που ο οδηγός νιώσει αδιαθεσία και δεν μπορέσει να αντιδράσει αν υπάρξει τέτοια ανάγκη;

Το αυτόνομο όχημα θα έχει back up συστήματα, όπως φρενάρισμα και έλεγχο του τιμονιού ώστε να ακινητοποιηθεί με ασφάλεια στην άκρη του δρόμου. Στη συνέχεια θα ειδοποιεί αυτόματα τις αρχές για να επέμβουν (τροχαία ή ασθενοφόρο). Με τον ίδιο τρόπο θα αντιδρά το όχημα και σε περίπτωση κλαταρίσματος ελαστικού.

Το αυτόνομο όχημα θα αποφεύγει και τις λακκούβες;

Οι δρόμοι στους οποίους θα κυκλοφορούν πιλοτικά τα αυτόνομα XC90 δεν θα έχουν λακκούβες. Στόχος πάντως της Volvo είναι μελλοντικά τα αυτόνομα μοντέλα της είτε να τις αποφεύγουν είτε – αν αυτό δεν είναι ασφαλές – να φρενάρουν ώστε να περνούν από πάνω τους με χαμηλή ταχύτητα.

Ποιος θα ευθύνεται σε περίπτωση ατυχήματος με εμπλοκή αυτόνομου οχήματος;

Εξαρτάται από την αιτία του ατυχήματος: αν π.χ. οφείλεται σε λάθος του οδηγού, σε αστοχία του συστήματος ή σε άλλο χρήστη του δρόμου. Η Volvo βρίσκεται σε σχετική διαβούλευση με τις αρχές, ώστε παρόμοια ζητήματα να ξεκαθαρίσουν πριν το λανσάρισμα του project το 2017.

Πώς θα διαπιστωθεί σε ποιον ανήκει η ευθύνη αν συγκρουστούν δύο αυτόνομα οχήματα;

Τα αυτόνομα οχήματα θα διαθέτουν «μαύρα κουτιά», σαν αυτά των αεροπλάνων. Εκεί θα καταγράφονται συνεχώς όλα τα δεδομένα και άρα η ομάδα των πραγματογνωμόνων θα μπορεί να βγάλει συμπέρασμα για το τι συνέβη. Αυτό θα είναι χρήσιμο επίσης ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια συμβάντα.

Οι αστυνομικές αρχές θα έχουν πρόσβαση στα δεδομένα του μαύρου κουτιού; Θα προστατεύονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα;

Τα δεδομένα αποτελούν ιδιοκτησία του οδηγού, όμως π.χ. απόφαση δικαστηρίου θα μπορεί να τα καθιστά προσβάσιμα στις αρχές ασφαλείας.

Πόσο πιο ακριβό θα είναι ένα αυτόνομο όχημα;

Η Volvo εκτιμά ότι όταν η τεχνολογία γίνει ευρέως διαθέσιμη, το αυτόνομο όχημα δεν θα είναι σημαντικά ακριβότερo από ένα συμβατικό με εξοπλισμό συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας (π.χ. active city stop ή cruise control).

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται για την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων θα είναι ίδιες σε όλες τις χώρες; (ερώτηση NewsAuto.gr)

Θα είναι χρήσιμο να υπάρξει κοινή νομοθεσία για την υιοθέτηση της αυτόνομης οδήγησης. Διαφορετικοί νόμοι θα απαιτήσουν περισσότερο χρόνο και αυτό δεν είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει σε πιο ασφαλείς επιλογές.

Το αυτόνομο όχημα θα μπορεί να επιλέξει να πέσει π.χ. σε ένα σταθμευμένο όχημα ώστε να αποφύγει σύγκρουση με πεζό ή ποδηλάτη;

Το αυτοκίνητο δεν θα μπορεί να κάνει επιλογές με ηθικά κριτήρια. Προτεραιότητα είναι η αποφυγή ατυχήματος. Δεν θα κάνει όμως επικίνδυνες μανούβρες για να το καταφέρει.

Ποιες χώρες είναι αυτή τη στιγμή περισσότερο έτοιμες να δεχτούν τα αυτόνομα οχήματα; Από πλευράς νομοθεσίας αλλά και υποδομών (ερώτηση NewsAuto.gr)

Η Volvo θεωρεί ότι οι ΗΠΑ αποτελούν μία ενδιαφέρουσα αγορά για την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. Υπάρχει υψηλή ζήτηση (εργαζόμενοι στις μεγαλουπόλεις), οι συνθήκες στο οδικό δίκτυο είναι καλές και οι αρχές αντιδρούν θετικά.

Για το φινάλε, δείτε το video που ετοίμασε η Volvo για το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης Drive Me.


πηγή: