phone_icon 210 97.07.047 mail_icon info@taxikladis.gr map_icon Λεωφόρος Βουλιαγμένης 291, 172.36, Άγιος Δημήτριος

Δυτική Ελλάδα: Κολλάνε τα σχέδια του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος

11 Μαρτίου 2015
1259235

Δεν υπάρχουν τα χρήματα της εθνικής συμμετοχής. Διαδοχικές επαληθεύσεις του ρεπορτάζ του patrisnews έρχονται κάθε μέρα στο φως της δημοσιότητας για την τύχη του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος.


Μετά τον βουλευτή Αχαΐας Νίκο Νικολόπουλο, χθες ο πρώην βουλευτής Μεσσηνίας, Γιάννης Λαμπρόπουλος, εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση στην οποία αναφέρει ότι «Για το τμήμα της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο ακυρώνεται η δημοπράτησή του που είχε προγραμματισθεί να γινόταν στις 31/3. Το Πάτρα – Πύργος θα τεμαχισθεί σε οκτώ τμήματα και θα συνταχθούν νέα τεύχη δημοπράτησης , θα γίνουν οκτώ διαγωνισμοί που σημαίνει ότι η νέα δημοπράτηση θα γίνει τουλάχιστον ένα χρόνο αργότερα».

Την ίδια στιγμή, από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης επικρατεί σκανδαλώδης «άκρα του τάφου σιωπή» όσον αφορά το μέλλον της προγραμματισμένης δημοπράτησης. Παρότι οι φήμες περί νέας αναβολής έχουν «φουντώσει», δεν έχει δοθεί καμία απάντηση, παρά μόνο διαρροές και ανεπίσημες πληροφορίες, με ή χωρίς εγκυρότητα.

Η εφ.Πατρίς είναι η μοναδική εφημερίδα που ανέδειξε εγκαίρως το θέμα και αποκάλυψε τις εξελίξεις όταν οι υπόλοιποι έκαναν κριτική χωρίς να ξέρουν για ποιο λόγο την κάνουν, λέγοντας τα ίδια εδώ και δύο χρόνια. Σε μια προσπάθεια να ερμηνεύσουμε τη στάση του υπουργείου, απευθύνθηκαμε σε Ηλείους επαγγελματίες του κλάδου των κατασκευών, προκειμένου να «ξεκλειδώσουμε» τις προθέσεις του υπουργείου και να αποκρυπτογραφήσουμε τους λόγους που η δημοπράτηση οδεύει προς αναβολή και να εξετάσουμε εάν είναι ορατός ο κίνδυνος ματαίωσης του έργου.

 

Διανομή της «πίτας» σε περισσότερους

Σύμφωνα με την άποψη των περισσότερων επαγγελματιών, ο βασικός λόγος που το υπουργείο μεθοδεύει τον τεμαχισμό της δημοπράτησης, είναι η πρόθεση να συμμετάσχουν περισσότερες εταιρείες στον διαγωνισμό.

1259236

 

Με τα υπάρχοντα δεδομένα, μόνο οι μεγάλες εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό με βάση το εργοληπτικό τους πτυχίο. Εφόσον το έργο «σπάσει» σε μικρότερες δημοπρατήσεις, θα μπορούν να συμμετάσχουν και μικρότερες εταιρείες.

Στις πολλές εργολαβίες, όμως, ελλοχεύει ο κίνδυνος σημαντικής καθυστέρησης του έργου, διότι δεν είναι δεδομένο ότι όλες οι εργολαβίες θα «τρέχουν» με τον ίδιο ρυθμό. Με απλά λόγια, κινδυνεύουμε να έχουμε τμήματα ολοκληρωμένα και τμήματα ημιτελή, συνεπώς όχι ενιαίο οδικό άξονα. Αν συνυπολογιστεί η εμπειρία από την Αμβρακία Οδο, όπου τα τρία χρόνια έγιναν πέντε, και την Περιμετρική Πατρών, όπου χρειάστηκε νέα εργολαβία-σκούπα για να ξεμπλοκάρουν τα έργα, τότε η ολοκλήρωση του δρόμου Πάτρα-Πύργος το 2018 φαντάζει ανέφικτη.

Σε ό,τι αφορά το κόστος, οι απόψεις διίστανται, καθώς πηγές του υπουργείου τονίζουν ότι με το «σπάσιμο» θα επιτύχουν καλύτερη έκπτωση, ωστόσο μηχανικοί δήλωσαν στην εφ.Πατρίς ότι αυτό δεν είναι απαραίτητο, προσθέτοντας ότι σε τέτοιες περιπτώσεις το κόστος αυξάνεται.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφ.Πατρίς, οι τεχνικές υπηρεσίες του υπουργείου μετέφεραν στην πολιτική ηγεσία ότι η φύση του συγκεκριμένου έργου συνεπάγεται αύξηση του κόστους εάν τελικά «τεμαχιστεί».

 

Δεν υπάρχουν τα χρήματα της εθνικής συμμετοχής

Το οδικό τμήμα Πάτρα-Πύργος έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) 2014-2020 και θα χρηματοδοτηθεί σε ποσοστό περίπου 95% από την Ε.Ε. Ωστόσο, τη δεδομένη στιγμή, η οικονομική ασφυξία του ελληνικού κράτους καθιστά επισφαλές ακόμα και το 5% της εθνικής συμμετοχής στο έργο. Επομένως, το «σπάσιμο» του έργου συνεπάγεται μικρότερο ποσοστό στη χρηματοδότηση σε πρώτη φάση.

Λειτουργώντας στη λογική «βλέποντας και κάνοντας», εφόσον τα ευρωπαϊκά κονδύλια είναι «ονοματισμένα» και «απείραχτα», το υπουργείο δεν θέλει να δεσμεύσει εξ ολοκλήρου το ποσό που προβλέπεται για την κατασκευή του Πάτρα-Πύργος και επιθυμεί τη μείωσή του, ώστε τα υπόλοιπα να χρησιμοποιηθούν σε άλλες «τρύπες» αυτήν την περίοδο. Για το πού θα βρεθούν αργότερα τα χρήματα για να ολοκληρωθεί το έργο, έχει ο Θεός…

 

Οι κίνδυνοι της κατάτμησης του έργου

Η πιθανή κατάτμηση του έργου, ειδικά με οκτώ δημοπρατήσεις, αυτόματα σημαίνει αναβολή της διαδικασίας για τουλάχιστον 2-4 μήνες, ίσως και περισσότερο, αφού θα απαιτηθούν νέα τεύχη δημοπράτησης και προετοιμασία νέων προσφορών σε μηδενική βάση από τις εταιρείες που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Εάν ισχύσουν όσα λέει ο κ.Λαμπρόπουλος, η καθυστέρηση «αγγίζει» τον έναν χρόνο!

Παράλληλα, μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, καθώς η έγκριση δόθηκε για έναν οδικό άξονα με φυσικό αντικείμενο 75 χλμ που θα κατασκευαστεί ως ενιαίο έργο. Οι πολλές εργολαβίες, ειδικά αν συνοδευτούν με ανισορροπίες ως προς την πρόοδο του έργου, ενδεχομένως να προκαλέσουν την αντίδραση της Κομισιόν, ιδιαίτερα σε μια περίοδο καχυποψίας των εταίρων προς τη χώρα, όπου κάθε ευρώ δίνεται με το σταγονόμετρο.

Ο αρμόδιος προϊστάμενος, Γιάννης Καρνέσης, δήλωσε στην εφ.Πατρίς ότι δεν τίθεται θέμα χρηματοδότησης ακόμα και στις τμηματικές δημοπρατήσεις, εφόσον δεν υπάρχει ανάθεση, ωστόσο ορισμένοι Ηλείοι επαγγελματίες τόνισαν στην εφ.Πατρίς ότι πρόκειται για «καραμπινάτη κατάτμηση» που δεν αποκλείεται να αγγίζει τα όρια της νομιμότητας.

Έμπειροι πολιτικοί μηχανικοί της Ηλείας πάντως επισημαίνουν ότι θα πρέπει το υπουργείο Υποδομών να διευκρινίσει αν ο «τεμαχισμός» σε οκτώ τμήματα σημαίνει τεμαχισμός με βάση τα χιλιόμετρα ή με βάση τις εργασίες. Εάν ισχύει η πρώτη εκδοχή, τότε η χρηματοδότηση δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Ωστόσο, ο κ.Καρνέσης έθεσε έναν συγκεκριμένο και ξεκάθαρο όρο: να μην τεθεί ξανά θέμα Βραχνεΐκων, δηλαδή αλλαγής χάραξης. «Σε μια τέτοια περίπτωση ξεχάστε οριστικά το έργο» επισήμανε χαρακτηριστικά. Γίνεται αντιληπτό όμως ότι οι πολλές εργολαβίες ρίχνουν «νερό στον μύλο» της Δυτικής Αχαΐας, καθώς δεν αποκλείεται να υπάρξουν καθυστερήσεις (για ευνόητους λόγους) στα 14 χλμ όπου οι ίδιοι θεωρούν ότι τους «αδικεί» το έργο, παρότι το αίτημά τους έχει απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας το 2011. Είναι πιθανό, λοιπόν, η πρόοδος του έργου να φτάσει στο 40% ή στο 60% (από 20% που είναι τώρα) αλλά και πάλι δρόμο σύγχρονο, ασφαλή και ταχύ δεν θα έχουμε.

Ήδη οι «γείτονες» ξεκίνησαν εκ νέου επαφές με κυβερνητικούς βουλευτές για να επαναξεταστεί η χάραξη, αγνοώντας προκλητικά τη νομοθεσία αλλά και τη βούληση της πλειονότητας των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας και των Ιονίων Νήσων.

Ηλείοι επαγγελματίες του κατασκευαστικού κλάδου επισήμαναν στην εφ.Πατρίς ότι η λογική του μείζονος συμφέροντος του κοινωνικού συνόλου επιβάλλει τη δημοπράτηση του έργου με τα υπάρχοντα δεδομένα στις 31 Μαρτίου. «Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη θα καθυστερήσει δραματικά το έργο. Ο κ.Σταθάκης πρέπει να κάνει ό,τι και με τα άλλα οδικά έργα, να μην αλλάξει κάτι που θα θέσει σε κίνδυνο την ολοκλήρωσή τους» τόνισαν…


ΠΗΓΗ:patrasevents.gr